Followers

Tuesday, October 1, 2019

BBM3410Satu2019: Closed-up (D' Rose Production)

Assalamualaikum semua, lama tak dengar cerita. Hari ini kita bersua kembali. Minggu lepas saya ada belajar mengenai asas fotografi. Jadi, apalah salahnya saya berkongsi dengan saudara dan saudari. Betul tak? Iyakan sajalah.

Ikan. Ia hidup di dalam air. Air apa saja, asalkan air. Air kopi boleh? Memang taklah. Kalau air laut munasabah la juga. Itu semua belakang kira. Yang penting gambar ikan ni nampak jelas dan penuh. Siap boleh teka lagi ikan ni tengah mengumpat siapa.

Ini apa pula? Aik, takkan tak kenal? Inilah daun belakang rumah kamu. Kalau tiada tu mungkin dah habis dimakan ulat bulu. Tidak mengapalah saudara. Daun ini bukan watak utama pun. Sebenarnya, airlah yang selalu ada dalam badan kamu. Air juga jadi watak utama dalam gambar ini.

Saya rasa ini bunga. Bunga simbolik buat kaum hawa. Kenapa pula? Sebabnya, bunga ini milik pokok yang pemalu. Sama seperti kaum hawa. Bunga semalu namanya. Pantang disentuh terus kuncup tersipu malu.

Tudung dan baju. Warna tudung yang dipakai gadis ini agak cerah. Sesuai dengan warna bunga pada bajunya. Takkanlah tak nampak bunga di baju itu. Baju dia warna hitam. Bunga pula warna cerah. Entah putih atau kelabu, saya juga rabun. Yang pasti kegelitaan wajahnya jelas terpancar bak bulan purnama.

Ceria sungguh warnanya. Kalah lagu warna-warni di Aidilfitri. Mana tidaknya, semua warna pelangi ada di situ. Saya pula rasa tertanya-tanya. Itu payung atau kanopi? Bukan apa, besar sangat la saudari.

Dunia ini penuh cabaran. Apa yang perlu dilakukan adalah laluinya dengan redha. Eh, saudari! Tinggi betul redha kamu. Orang lain nak duduk di atas jalan raya pun tak sanggup tapi kamu boleh baring pula. Siap senyum lagi. Betapa indahnya redha.



No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019 - KETIKA DAN KALIMAT

D'Rose Production. Semua perempuan. Sepanjang satu semester bekerjasama. Alhamdulillah, akhirnya selesai dengan jayanya. Tahniah! Aliy...