Followers

Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Etika Penulisan Blog

Hari ini berjerebu lagi, pelajar pun dapat cuti. Jadi, buat apa lagi? Marilah kita mengisi siaran blog sendiri. Hari ini saya nak kongsikan kepada pembaca yang comel dan kacak ni mengenai etika penulisan blog. Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019) dalam Eh!!! Media Sosial, terdapat 10 etika dalam penulisan blog.

1. Pilihan Perkataan
Penggunaan perkataan mestilah sesuai bagi semua peringkat umur pembaca. Penulis blog perlu tulis perkataan yang orang dewasa faham dan kanak-kanak pun faham.

2. Struktur Ayat
Apabila menulis ayat, haruslah mudah difahami oleh pembaca. Penggunaan ayat tunggal dan  ringkas adalah digalakkan.

3. Peraturan Tatabahasa
Ayat yang digunakan haruslah terdiri daripada tatabahasa yang betul. Ejaan perkataan mestilah penuh dan tepat. Jangan buat singkatan yang tidak diiktiraf pula.

4. Sensitiviti (agama)
Elakkan daripada menulis topik sensitif seperti topik agama. Agama masyarakat di Malaysia berbeza dan merekalah yang membaca penulisan kita.

5. Sensitiviti (politik)
Elakkan daripada membuat hantaran tentang topik sensitif seperti topik politik. Topik makanan sangat dialu-alukan.

6. Perkataan/kata-kata kesat
Elakkan penggunaan ayat atau kata-kata kesat dalam hantaran dalam media sosial terutamanya blog.

7. Ancaman
Penulisan anda haruslah tidak menjadi ancaman bagi pengguna dan orang lain.

8. Fitnah
Elakkan menulis hantaran yang mempunyai info yang tidak sahih. Pengguna perlu memastikan bahawa mereka telah melakukan banyak kaji selidik memandangkan ia mungkin membawa fitnah terhadap orang lain.

9. Foto
Masukkan tera air (watermark) pada gambar-gambar supaya gambar anda tidak akan digunakan untuk tujuan lain oleh pengguna lain.

10. Kajian
Jikalau anda menulis berdasarkan teori atau kajian, pastikan anda sudah melakukan banyak bacaan serta kajian supaya isi penulisan adalah sahih. Jangan kongsi kalau tidak pasti.

Baiklah, sepuluh etika sudah diberi. Jadi, tunggu apa lagi? Nantikan siaran saya selepas ini.

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019 - KETIKA DAN KALIMAT

D'Rose Production. Semua perempuan. Sepanjang satu semester bekerjasama. Alhamdulillah, akhirnya selesai dengan jayanya. Tahniah! Aliy...